Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Wyjazd kadry Nadleśnictwa Mielec

Wyjazd zawodowy pracowników Nadleśnictwa Mielec do RDLP Kraków – Nadleśnictwo Nowy Targ
4-6.10.2012 r.

Do Nowego Targu wyruszyliśmy w czwartek o godzinie 5:00 rano. Uczestnikami wycieczki byli pracowniczy Nadleśnictwa Mielec. Po blisko czterogodzinnej podróży dotarliśmy do siedziby Nadleśnictwa Nowy Targ gdzie zostaliśmy ciepło powitani przez Nadleśniczego Romana Latonia i Zastępcę Nadleśniczego Andrzeja Głodkiewicza.
Po przywitaniu Zastępca Nadleśniczego zaprezentował nam niezwykle ciekawą prezentację, dzięki której mogliśmy poznać historię Nadleśnictwa Nowy Targ, problemy napotykane przez leśników na Podhalu i Spiszu oraz specyfikę prowadzenia gospodarki leśnej w regionie. Problemem są tutaj szkody powodowane wśród zwierzyny płowej i zwierząt gospodarskich przez wilki. Innymi problemami jest występowanie na dużą skalę kornika drukarza. Dużym zagrożeniem dla litych świerczyn są również wiatry: Halny i Orawiak. Na terenie nadleśnictwa dominują lite drzewostany świerkowe, miejscami z domieszką jodły i buka. Działania leśników zmierzają do urozmaicenia składu gatunkowego drzewostanów. Na uwagę zasługuje bardzo mała powierzchnia odnowień sztucznych na terenie lasów nadleśnictwa. Miejscowe drzewostany bardzo dobrze odnawiają się naturalnie. Całość lasów Nadleśnictwa Nowy Targ to lasy ochronne. Na terenie nadleśnictwa znajdują się 3 ostoje głuszca, a liczebność tego gatunku szacuje się na 50 kogutów. Blisko godzinny wykład zakończył się pokazem zdjęć ukazujących piękno miejscowych lasów. Po obejrzeniu prezentacji udaliśmy się na teren leśnictwa Gorce do oddziałów 93 i 98 gdzie mogliśmy obejrzeć gospodarcze drzewostany nasienne jodły oraz naturalne odnowienia Puszczy Karpackiej. O godzinie 11.00 dotarliśmy na teren leśnictwa Bór gdzie po ścieżce edukacyjnej w rezerwacie „Bór na Czerwonem„ oprowadził nas miejscowy leśniczy Krzysztof Przybyła. Rezerwat ten należy do najstarszych w Polsce, powstał w 1925 roku z inicjatywy profesora Władysława Szafera w celu ochrony torfowisk wysokich. Początkowo obejmował obszar 2 ha. Obecnie powierzchnia rezerwatu to 115 ha co stanowi tylko niewielką część okolicznych torfowisk wysokich. Rocznie ścieżkę biegnącą przez torfowisko odwiedza około 30 tysięcy turystów. Leśniczy zapoznał nas z aktywnymi formami ochrony przyrody stosowanymi na terenie rezerwatu. W celu zachowania charakteru torfowisk prowadzone są prace polegające na zakładaniu zastawek w istniejących rowach oraz usuwaniu względnie ogławianiu wchodzących na torfowiska drzew w celu zapobiegania osuszaniu terenu.
Kolejnym punktem wycieczki było Sanktuarium Matki Bożej w Ludźmierzu, które w 2001 roku otrzymało tytuł bazyliki mniejszej. Ludźmierz to jedyna wieś, którą odwiedził podczas swoich pielgrzymek do ojczyzny Papież Polak. Zobaczyliśmy tam ołtarz na którym odprawił nabożeństwo. We wnętrzu świątyni mogliśmy podziwiać piękny rokokowy ołtarz wraz z figurą Matki Bożej Ludźmierskiej. Na terenie świątyni znajduje się również leśny akcent - tablica pamiątkowa wmurowana tu w 50 rocznicę powstania SITLID. Do bazyliki przylega malowniczy Ogród Różańcowy z pomnikiem Jana Pawła II oraz Gaj Huberta, w którym drzewa sadzili tutejsi leśnicy. Sanktuarium jest miejscem corocznych pielgrzymek górali z całego Podhala. Po wizycie w Ludźmierzu udaliśmy się na obiad do góralskiej karczmy gdzie zasmakowaliśmy prawdziwej góralskiej kwaśnicy i innych miejscowych specjałów. Po sycącym posiłku przejechaliśmy przez oddziały 116, 117 i 118 Leśnictwa Bór gdzie obejrzeliśmy wyłączony drzewostan nasienny sosny podhalańskiej na powierzchni 6 ha. Sosna ta w porównaniu do zwyczajnej ma zdecydowanie krótsze igły. Jej pokrój jest przystosowany do trudnych warunków górskich. Charakteryzuje się ona dużą sprężystością i bardzo małymi przyrostami. Ze względu na budowę profilu glebowego i zasobność gleby w wodę miejscowe sosny nie wytwarzają korzenia palowego, lecz system korzeniowy zbliżony budową do korzenia świerka. Oprowadzający nas leśniczy Krzysztof Przybyła zwrócił uwagę na fakt iż miejscowe lasy charakteryzują duży natężeniem ruchu turystycznego na co wpływ ma sąsiedztwo górskich miejscowości turystycznych. W związku z tym od wielu lat na terenie nadleśnictwa powstaje infrastruktura turystyczna, mająca ograniczyć negatywne skutki presji turystycznej. Pełen atrakcji dzień zakończyliśmy w miejscu zakwaterowania w Zakopanem gdzie wypoczęliśmy i zjedliśmy kolację przy góralskich przyśpiewkach.
Drugi dzień naszego wyjazdu rozpoczęliśmy po śniadaniu wizytą w uroczysku Bembeńskie położonym na terenie Nadleśnictwa Nowy Targ, w leśnictwie Police. Obejrzeliśmy odnowienie na terenach powiatrołomowych. W 2004 roku na skutek wichury jaka przeszła nad Podhalem i Orawą uroczysko to zostało zniszczone niemal w 70%. W miejsce zniszczonych świerczyn sukcesywnie wprowadzano jodłę, buka i inne gatunki tak aby udział świerka w drzewostanie zmniejszyć do 15-20%. Obecnie obszar ten pełni rolę powierzchni doświadczalnej.
Po wizycie w lesie zjedliśmy obiad w jednej z miejscowych restauracji i udaliśmy się do Orawskiego Parku Etnograficznego w Zubrzycy Górnej gdzie mogliśmy obejrzeć doskonale zachowany Dwór Moniaków oraz inne przykłady budownictwa regionalnego, w tym: chałupy, zabudowania gospodarcze, kuźnię, tartak, folusz, olejarnię. Zwiedzając skansen mogliśmy zapoznać się z oryginalną architekturą tych terenów z okresu od XVII do XIX wieku oraz poznać dawne zwyczaje i kulturę regionu Górnej Orawy. Miejscowa ludność większość przedmiotów codziennego użytku wyrabiała ręcznie, a okoliczne lasy dostarczały surowców do budowy domów i budynków gospodarczych. O godzinie 16:00 wróciliśmy do miejsca zakwaterowania w Zakopanem, gdzie zjedliśmy kolację. Po posiłku wykorzystaliśmy wolny czas na spacer po Krupówkach.
W ostatni dzień wycieczki po śniadaniu udaliśmy się na teren Nadleśnictwa Nowy Targ gdzie na południowych stokach Babiej Góry zwiedziliśmy Wyłączony Drzewostan Nasienny świerka z uprawą pochodną z odnowienia naturalnego. Obejrzeliśmy również założone jesienią 2003 roku archiwum klonów świerka „rasy orawskiej." Następnie udaliśmy się do Zubrzycy Górnej gdzie Zastępca Nadleśniczego przedstawił nam zabudowę potoku górskiego oraz zbiornik retencyjny. Omawiane obiekty zostały wykonane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – „Przeciwdziałanie skutkom odpływu wód opadowych na terenach górskich. Zwiększenie retencji i utrzymanie potoków oraz związanej z nimi infrastruktury w dobrym stanie." Po pożegnaniu z pracownikami Nadleśnictwa Nowy Targ zwiedziliśmy zamek w Niedzicy oraz pobliską zaporę przy Zbiorniku Czorsztyńskim. Po obiedzie udaliśmy się do miejscowości Sromowce-Kąty skąd spływając malowniczym przełomem Dunajca dotarliśmy do Szczawnicy. Ostatnim punktem wyjazdu był posiłek w Krościenku n. Dunajcem skąd ruszyliśmy w drogę powrotną do Mielca.